Clubul „Chisinaul de Maine”:
Transportul public urban: probleme majore şi repere de reformă
Probleme majore în transportul public din capitală
Managementul defectuos al transportului urban. Direcţia Generală Transport Public şi Căi de Comunicaţie a CMC este responsabilă de organizarea transportului de pasageri. Strategia de dezvoltare a transportului urban in Chisainau, aprobata de CMC in 2014, nu se implementeaza. Transporturile autorizate de călători sunt prestate în bază planurilor-comandă, elaborate din propunerile prezentate de către transportatorii municipali, iar în cazul transportului cu microbuze în funcţie de numărul de unităţi de transport autorizate pe rutele respective. Întreprinderile municipale de transport activează fără contract (doar RTEC din 2012 are contract la insistența BERD) în baza planurilor-comandă. Angajarea transportatorilor cu microbuze are loc hotic, fără sau prin imitarea concursurilor, avându-se în vedere mai mult criterii politice și interese de grup, decăt parametri tehnici și indicatori de prformanță. Sistemul existent de colectare a încasărilor este primitiv, netransparent şi incomod pentru călători. Calitatea deservirii călătorilor este la nivel scăzut, în special în cadrul microbuzelor, au loc încălcări ale regulamentului de circulaţie, nerespectarea clauzelor contractuale și chiar accidente grave. Gestionarea eficientă a sistemului de transport mai este afectată de: (a) capacitatea instituţională slabă în special a resurselor umane din administrașia municipală, (b) reţeaua de rute inadecvată satisfacerii cererii existente de transport cu costuri minime, (c) dezvoltarea exagerată a transportului cu microbuze faţă de transportul de masă, (d) sistemul ineficient de dirijare a traficului.
Nivelul sudezvoltat al operatorilor. Transportul public de călători se efectuează de două companii municipale - de troleibuze şi autobuze, 15 operatori cu peste 1800 de microbuze, şi câteva mii de taximetre autorizate. Situaţia financiară a operatorilor de transport s-a agravat în continuu ca urmare a majorării preţurilor la carburanţi, piese de schimb şi neajustării adecvate a tarifelor stabilite in 2006. Regulamentul de stabilire și aprobare a tarifelor nu este transparent şi nu se respectă. Alte probleme legate de operarea serviciilor de transport sunt: (a) lipsa unui mediu de afaceri cu o competiţie onestă, transparentă şi corectă, (b) vârsta înaintată a parcului şi dotarea proastă operatorilor de transport, (c) neîncrederea operatorilor în respectarea de către autorităţi a obligaţiilor asumate prin acte regulatorii şi contracte, şi (d) numărul mic al operatorilor de transport şi structura ne optimală a modurilor de transport.
Starea detereorată a reţelei şi a infrastructurii stradale. Reţeaua stradală s-a format pe schema radială, conform căreia centrul se leagă de periferii prin câteva magistrale, iar legătura între masivele vecine au rămas nedezvoltate. Ca urmare a creşterii considerabile a automobilizării traficul s-a mărit considerabil. Alte cauze, care conduc la acutizarea acestei probleme sunt: (a) utilizarea ineficientă a reţelei stradale existente în procesul planificării rutelor, (b) amplasarea voluntaristă a construcţiilor, fără a ţine cont de capacitatea căilor de acces şi eventualele probleme de circulaţie, (c) lipsa locurilor de parcare, numărul mic de pasaje pentru autotransport, staţionarea şi parcarea autovehiculelor în locuri ne permise, (d) starea proastă a trotuarelor ce asigură accesul la străzi şi staţiile din transportul public, blocarea trotuarelor cu diferite construcţii şi autovehicule şi (e) iluminatul insuficient al căilor de acces la rutele transportului public şi la staţii, asigurarea nesatisfăcătoare a accesului fizic la transportul public.
Cinci pași de reforma